LTCA na tropie absurdów podatkowych
Dzisiaj dwa problemy podatkowe, na które wskazują eksperci LTCA w Dziennik Gazeta Prawna
W ramach ulgi termomodernizacyjnej rozliczymy m.in. wydatki na panele fotowoltaiczne czy pompy ciepła, a każdy, kto chce skorzystać z ulgi musi udokumentować wydatki fakturami
I wszystko fajnie, ale zdarzają się przypadki, gdy część wydatków jest pokrywana przez gminy w ramach różnego rodzaju inwestycji proekologicznych
Sytuacja wygląda tak, że gmina pokrywa większość kosztów natomiast resztę dokładają mieszkańcy (wkład własny), wpłacając określone kwoty do gminy.
I tutaj pojawia się problem, albowiem gmina nie wystawia z tego tytułu faktur (wyroki TSUE sygn. akt C-612/21 oraz C-616/2)🤷
A skoro gmina nie wystawia faktur, to podatnik nie ma dokumentu, który pozwoli mu na rozliczenie ulgi, mimo iż wydatek objęty ulgą został przez niego poniesiony…
Na problem zwróciła uwagę Agnieszka Fijałkowska – Wocial, a po naszym tekście podobno Ministerstwo Finansów zauważyło problem i zastanawia się nad rozwiązaniem
2. #KSeF
Po wprowadzeniu obowiązkowego KSeF, współpraca z zagranicznym kontrahentem, co do zasady, nie ulegnie szczególnym komplikacjom.
Założenie jest takie, że fakturę wystawimy w systemie KSeF, a jej wizualizację wyślemy już poza systemem KSeF w sposób uzgodniony z kontrahentem.
Odbieranie faktur odbywa się poza KSeF, ponieważ trudno oczekiwać aby zagraniczny podatnik korzystał z polskiego systemu..
Sytuacja skomplikuje się, gdy nasz kontrahent posiada w Polsce stałe miejsce prowadzenia działalności, albowiem zgodnie z nowymi przepisami, nawet zagraniczny podatnik będzie musiał wystawiać na naszą rzecz faktury w KSeF jeśli ma w Polsce stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, a miejsce to uczestniczy w dostawie towarów lub świadczeniu danej usługi.
W naszej ocenie Ministerstwo Finansów zdaje się zapominać, jak wiele trudności interpretacyjnych nastręcza podatnikom określenie stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej przez podatnika zagranicznego na terytorium Polski 🤷
Jeśli wierzyć zapowiedziom MF – należy spodziewać się objaśnień, które wskażą jakie kryteria będą kluczowe przy określaniu stałego miejsca prowadzenia działalności, a organy podatkowe nie będą próbować obarczać polskiego odbiorcy negatywnymi konsekwencjami naruszenia przepisów o przez wystawcę faktury, w szczególności pozbawiać prawa do odliczenia VAT.
Znając jednak życie, to na podatników zostanie przerzucony obowiązek ustalenia, czy takie stałe miejsce prowadzenia działalności występuje i to podatnicy (wbrew obecnym zapowiedziom) będą ponosić negatywne konsekwencje błędnego rozliczenia…
Na problem uwagę zwracają Kajetan Kubicz oraz Adrian Kęmpiński
Także moi drodzy, ustalamy i sprawdzamy, a czasu coraz mniej
*linki do artykułów: